L’any 2017, coincidint amb el 30è aniversari de l’associació, l’assemblea aprova un projecte per crear una bèstia de foc per la Colla.
Es fan contactes amb diferents constructors i es pensen diferents tipus de bèstia fins arribar a una idea consensuada pels socis i sòcies de l’entitat per traslladar a l’artista.
Finalment es va encarregar el projecte a la Dolors Sans, artista penedesenca que es dedica professionalment al disseny i construcció d’imatgeria festiva.
El disseny de La Bèstia és una creació original segons les indicacions de la pròpia colla. És una figura única al bestiari català que a més té una relació directa amb la població de Sant Sadurní.
Fitxa de la figura:
Nom: | La Bèstia |
---|---|
Tipus de figura | Brau bicèfal amb ales i cua de drac |
Constructora: | Dolors Sans (Agost 2021) |
Materials: | Fibra de vidre |
Llargada: | 340 cm |
Amplada: | 180 cm |
Alçada: | 270 cm |
Pes: | 45 kg |
Portatge: | Carregada interior (1 persona) |
---|---|
Punts de foc: | 9 (3 a cada boca + 3 a la cua) |
Acompanyament: | Tabals |
Música propia: | El ritme de la Bèstia |
Composició: | Ramon Castellví (2020) |
Bateig: | 27 de novembre 2021 |
Figura padrina: | Fil·loxera gran |
Actuacions pròpies: | Fires (9/10) i Festa Major (29/11) |

El disseny de La Bèstia es basa en la història del sant Sadurní, que dona nom a la vila. Sadurní era bisbe de la ciutat de Tolosa al segle III d.C. . En aquella època la ciutat formava part de la Gàl·lia romana i Sadurní havia creat una petita comunitat cristiana i un temple a la ciutat. Per arribar a aquest temple passava per davant del Capitoli de la ciutat on hi havia un temple pagà, amb els sacerdots del qual es va enfrontar en circumstàncies poc clares.
Els sacerdots pagans el van obligar a fer un sacrifici als déus, cosa que es negà a fer, per la qual cosa va ser empresonat i condemnat a mort: Els soldats romans van anar a un estable de braus, van escollir els dos que corrien més i els van portar on trobava el bisbe Sadurní. Van agafar quatre cordes, les més fermes que van trobar, i van lligar-li dues a cada peu i a les banyes dels braus, que el van arrossegar per tot el carrer principal fins que va morir. Arrel d’aquets fet, Sadurní va ser convertit en Sant i Màrtir i fou venerat en una església que es va construir i que va formar part del pelegrinatge de Sant Jaume. Se’l representa amb els elements propis del bisbat i un toro als seus peus.
Actualment a l’església parroquial de Sant Sadurní d’Anoia hi ha representat a l’altar els caps de dos braus, a banda i banda de la figura del Sant. Aquesta imatge va inspirar la creació de La Bèstia.

La figura es una iniciativa de la colla de diables Se m’n Refum amb l’objectiu d’ampliar la imatgeria festiva de Sant Sadurní. El martiri del patró de la vila explica el disseny La Bèstia: una peça que és una barreja entre toro i drac. Disposa de dos caps, agressius, en referència als dos toros que van arrossegar Sant Sadurní.
Es tracta d’una creació de la Dolors Sans, artista penedesenca que va iniciar el seu treball com escultora de la festa amb les 30 Fil·loxeretes de Sant Sadurní l’any 1987 i des d’aleshores es dedica professionalment al disseny i construcció d’imatgeria festiva.
El seu estil barroc destaca pel dinamisme, l’expressió de sentiment extrems i el gust pel detall. Les creacions de la Dolors busquen les diagonals, les formes forçades i expressives i son atractives des de qualsevol punt de vista, de darrera de davant o des d’un balcó.
Les potes de La Bèstia reforcen el caràcter de brau de la figura. Els dos caps s’uneixen en un sol cos que es transforma en un drac amb punxes, ales i cua. D’aquest manera es crea un monstre que reuneix els quatre elemens: aire, aigua, terra i, per descomptat, foc.
Per distingir els dos braus, cada cap té un to de color diferent. la peça és de fibra de vidre i reïna de polièster, per a un sol portador. Pesa 45 quilos i disposa de nou punts de foc. S’aguanta sobre potes d’alumini amb unes faldilles que amaguen el portador.
DISSENYAR
L’inici del procés és una trobada amb la dissenyadora. Explorem quina idea d’element festiu volem. L’artista proposa idees inspirades en llegendes i històries de la seva població o bé en la mitologia mediterrània i universal. Un cop d’acord, s’elabora el disseny de la peça amb tècniques digitals i tradicionals. Es redacta un dossier amb el dibuix de la peça, les característiques tècniques, les mides i el pressupost.
MODELAR
A partir del dibuix, és fa un model de la peça a mida real. Habitualment l’artista construeix una estructura amb fusta, arpillera i guix i al damunt col·loca el fang per modelar. A més del fang també s’utilitza altres elements per modelar com espuma de poliuretà o la mateixa fira de vidre, en funció del que demana cada peça.
CONSTRUÏR
A partir de la figura modelada, es col·loca la fibra de vidre directament amb una tècnica pionera que ha creat l’artsita. Utilitza les tipologies més actualitzades de fibra de vidre i de resina de polièster del mercat, adaptant la tipologia del material segons les necessitats de cada peça.
PINTAR
La figura de fibra de vidre es poleix i es prepara per la pintura. S’utilitza tot tipus de pintures i de tècniques segons el que demana el disseny de la peça. Les pintures més habituals són: gelcoat (pintura de polièster), vernissos, esmalts, pintura metal·litzada i pintura acrílica. Pels suports dels coets s’utilitza pintura anticalòrica. Tècniques: pinzell, pistola, aerògraf, esprais, veladures, fregaments. Es pinta sobre textures per donar més riquesa i qualitat a la peça
ACABATS
Es col·loquen els punts de foc, el sistema del portador i les faldilles o potes si cal. La peça s’entrega sempre amb tots els elements necessaris: del taller ja pot lluir en una cercavila o correfoc.
El 27 de novembre de 2021, Llucifer va anar a buscar el patró Sadurní a la plaça de l’Església del poble. El bisbe, que ja l’esperava a la porxada, va sortir a buscar-lo. L’amo de les tenebres es va atansar fins al centre de la plaça i va presentar-li els seus honors, ja que s’acostava el dia de la seva festivitat. Llucifer va assegurar que venia a demanar perdó, i que volia abraçar la llum deixant enrere les tenebres. Sant Sadurní, que només veu la bondat, se’l va creure i va obrir-li les portes del temple.
En aquell moment, Llucifer va mostrar les seves veritables intencions i, tot fent-li creure que volia dir una pregària, va pronunciar les següents mots i entre fum i campanades apocalíptiques, la Bèstia es va manifestar:
En nom de totes les criatures infernals aquí presents: harpies, bruixes i bruixots, gegants, fil·loxeres, folls, licantrops, fúries, ciclops, esperits malèfics, envejosos i roïns jo, Llucifer, amo i senyor de l’infern, invoco:
Al més gran poder maligne imaginat!
Aquell concebut pel propi profit i l’enriquiment personal!
Aquell pensat per a destruir i no pas crear!
Aquell capaç de corrompre l’ànima més pura!
Aquell que propaga la por per a immobilitzar-vos!
Aquell tan profund que totes i tots temeu!
Aquells que us martiritza el desig i la voluntat!
FES-TE PRESENT BRAU DEL MARTIRI!
FLAGEL·LA A TOTHOM QUI DUBTI DE TU AMB EL TEU FOC ARDENT!
SURT DE LA LLUM PER ENTRAR A LES TENEBRES!
FOC ETERN! TEMENÇA INFINITA!
SADOLLAT D’ÀNIMES FINS LA FI DELS DIES!
LA BÈSTIA JA ÉS AQUÍ!
VISCA L’INFERN!!!

Els dos caps de brau, a banda i banda de la figura de Sant Sadurní, darrera l’església parroquial del poble.
La creació de La Bèstia ha estat possible gràcies a:


